måndag 27 april 2009

Grillfest & Allsvenskan div I och Elit

Lördag

Som jag berättade så åkte Hanna S och jag ner till Lund för att grilla med Lovisa och några andra glada människor i lördags eftermiddag.

När lokföraren väl hittade någon dragkraft till tåget så kom vi iväg. Tågresan gick snabbt för Hanna underhöll med att berätta en massa anekdoter från hennes arbete på kyrkogården. De var faktiskt mycket underhållande!

Väl framme i Lund så bar det in på Malmborgs för att köpa förnödenheter till grillningen. Det blev Pigghamspett och potatissallad, bananbajs ("grillade" bananer med choklad i) och en halv honungsgmelon.

Därefter ringde jag Lovisa för att få vägbeskrivning men jag fattade noll då jag mycket bristfälligt känner till Lunds gator. Så det slutade med att Lovisa kom och mötte oss och så hade vi följe till Kobjer.

Vi var och grillade hos Ale och hans "kollektivkompisar". De bor typ i en villa där ägarna till den bor på undervåningen och de andra på övervåningen. Var ett mysigt plejs och finfin trädgård. Vi satt på sådanan där indiska filtar som jag tycker är så fina och åt vår supergoda grillade mat och drack vin och cider och pratade om ditt och datt.

Var jättekul att träffa nya människor, kände ingen där förutom Lovisa och Hanna. Men de var härliga typer och det var en så trevlig kväll så i de lägena villl man väldigt gärna flytta ner till Lund till hösten... Vi får väl se vart det bär hän!

När det började bli kallt så flyttade vi in i huset. Nägra drog vidare till en annan fest men vi stannade kvar och mös med massa ljus och gitarr och allsång, härligt!

Måste också lägga till att kvällens ord utan tvekan var "YES!!" och "bajs"...

Efter en del om och men satt Hanna och jag till sist på tåget hem (fick ta en sväng med buss till Örtofta först) och väl hemma i K-town blev det en sväng inom BK och Donken för då kurrade våra magar. Sen somnade man sött hemma i sin säng.

Söndag

På söndagsmorgonen/förmiddagen tog jag bussen ut till Hanna i Balsby och därifrån cyklade vi till Fjälkestad för att titta på nationella hopptävlingar. Det var bland annar zonfinal i ATG Ridsportallsvenskans div I och Elit plus en del andra klasser.

FjRK är min och Hannas gamla hemmaklubb så vi åker gärna dit för att titta på tävlingar. I en massa år (känns det som) var vi där och jobbade som funktionärer och kände alla. Är lite annorlunda att vara där som åskådare bara men det är kul också!

Det har blivit så fint nere på Fjälkestads anläggning! Fast jag har alltid tyckt att det varit finaste tävlingplatsen, kankske beror på att man har en sån massa underbara minnen därifrån? Titta gärna in på deras hemsida www.fjrk.nu!

Iallafall, Sölvesborgs Ridklubb vann Elit och Malmö Civila vann div I. Grattis!

Något som däremot inte var så positivt är att det var ett sånt stort glapp mellan div I och Elit. Eliten rids i 1,40 och visst, där var en och annan rivning, men det var gamska bra resultat. Div I rids i 1,30, alltså bara en klass lägre. Men där var resultaten för j-vliga! Folk vägrade ut sej, ramlade av, blev uteslutna pga för många fel på hinder, drog och slet i sina hästar osv. Skärpning! De som slutar som etta i div I får lova tt rida Elit nästa år. Och som det ser ut nu så är det inte många som platsar där...

Efter tävlingarna så cyklade vi tillbaka till Hanna för att boka biljetter till Falsterbo. Men så blev det inte för Tina hde inte kollat om hon kunde än. Så vi bokar på torsdag istället. Vi satt och planerade lite inför Valborg istället, blir att fira hemma hos Hanna. Så grillade vi hamburgare också, mums!

Väl hemma fick jag reda på en grej som stör mej extremt, dock inte av den anledningen som många tycks tro... Men usch, det vill jag inte tänka på nu, min helg var jätterolig och det tänker jag den låta förbli!

Hoppas er helg också var underbar!

/Johanna.

Inga kommentarer: