torsdag 23 april 2009

Freeze!

Igår var en lång dag och det var full rulle hela tiden så hann inte uppdatera. Eller jo, igår kväll hade jag hunnit men då var jag så trött så jag orkade helt enkelt inte.

Här kommer en resumé av gårdagen som för övrigt var en väldigt rolig dag!

Dagen började med att jag, kl 8.00, hade en tid inbokad med en av arbetsterapeuterna jag var på praktik hos i mars. Vi har fått en uppgift i skolan om att intervjua en av våra praktikhandledare om deras atbetsprocess. De skulle välja ut en patient och sen berätta kort om denne och sedan hur de hade arbetat med patienten.

Förvirrande det där, i skolan säger vi klient, på distriktet säger de kund och på korttids säger de patient eller boende och hemtjänstpersonalen säger vårdtagare. Vad heter det egentligen??

Hur som helst, det var roligt att intervjua "min" arbetsterapeut och hon hade en massa bra och intressanta saker att berätta. Det var roligt eftersom hon valt en kund som jag själv har varit med och träffat ett antal gånger, både på denna praktiken och den förra. Hon gav mig också en del råd att ta med mig på vägen, dem ska jag komma ihåg!

Sen bar det av till Lund och skolan. Jag fick ta ett annat tåg än planerat eftersom intervjun drog ut på tiden så jag fick vänta en kvart i "Hässlehåla" vilket var lite drygt. Väl framme på skolan träffade jag min basgrupp för att öva några sista gånger inför seminariet.

Seminariumet började efter lunch. Vi var nummer tre av fyra i ordningen, skönt att för en gångs skull inte vara sista gruppen!

Vi var riktigt taggade, vi hade kommit på en så jäkla bra idé om hur vi skulle presentera vår aktivitetsanalys!

Vi gjorde ett rollspel där vi vävde ihop vår aktivitet, som var att inhandla, tillaga och äta lunch tilsammans i basgruppen, med vårt patientfall, det vill säga hur vi skulle kunna adaptera den till henne. Vårt patientfall var en kvinna med reumatoid artrit (ledgångsreumatism i dagligt tal). Alla grupper hade även fått sig tilldelade en aktivitet som vi gjort under våra färdighetsträningar (skötselaktivitet, bildskapande eller decoupage) och vår var, mycket passande, skötselaktivitet från köket.

Vår grupp var grym, jag är så stolt över oss, det gick så jäkla bra!
Lovisa
som Kerstin (patientfallet) med sin rödhåriga peruk. Annica och Jenny som djävul respektive ängel som representerade Kerstins tankar, Lesly som sagoberättare med cirkusdirektörshatt och Natalya, Dejan, Helene och jag som nördiga och töntiga arbetsterapeutstudenter i safarihattar.
Vi var BÄÄÄÄST!!! Okej, alla grupper var bra men jag är bara så glad för vårt rollspel var så kul att göra och det verkar ha gått hem både hos klassen och hos examinatorerna. Vi fick bara "kritik" för en sak, vi skulle förklarat vad norm vad för något... Ajja.

Lovisa framförde en "Kerstin-rap" och vi andra agerade bakgrundsdansare och typ kör, det var lätt den bästa sekvensen i vår performance (som Nelson skulle kallat det, höhöhö)!

Nej, nu ska jag sluta skryta och tjata om det, men jag kommer leva på det länge! GO BASGRUPP 4, VI ROCKAR!! By the way, vi filmade spektaklet också, hoppas att det blev en bra inspelning!

Efter seminariumet så tog vi tåget hem med vår vanliga lilla "tåggrupp" bestående av mej, Erika, Ayche och Paula, trevligt trevligt!

Erika hängde med mig hem efter skolan och tågresan och så käkade vi kvällsmat med mamsen min. Sen var det dags för nästa intervju. Jag intervjuade Erika, denna gången enligt CMOP-E (Canadian Model of Occupational Performance and Engagement). Det var roligt men svårt att komma på bra frågor. Sen gick jag ut och tränade med Chili medan mamma blev intervjuad av Erika, också enligt CMOP-E. Därefter fikade vi på kakorna som Erika och jag inhandlade i Lund innan vi hoppade på tåget. Vi köpte chokladrulltårta på Mormors och underbara chokladcookies på Subway, jättegott!!

Sen var klockan sent så Erika gick hem till sej och jag somnade som en sten.

Nu ska jag börja skriva på rapporten om CMOP-E, den ska vara inlämnad imorgon kl 16.00. Sen ska jag ut på långpromenad med Chili och sen bär det av till Åhus för ett nytt träningspass på hundkursen.

Vi höres, take care!

/Johanna.

Inga kommentarer: