måndag 31 augusti 2009

Grodyngel

Ja, då så var den avklarad. Första dagen i skolan alltså!

Innan jag berättar om det måste jag bara kommentera de härliga figurerna jag bor hos, det vill säga min syster Malin och hennes man och två barn. Just nu så tittar dom på Two and a half men och skrattar så man tror att taket ska lyfta. Jag kan inte låta bli att skratta själv fast jag inte ens kan se TV:n!

Så hur var det i skolan då?
Ska försöka berätta om dagen i korta drag. Först så var det upprop i en aula/hörsal. Det var alla nya elever vid den naturvetenskapliga institutionen som var där. Där är ganska många program, förutom farmaceut så är det bland annat biomedicinsk analytiker, miljöanalytiker och biologer.

Efter upprop och kort info så delades vi in i faddergrupper. Alla var tvungna att ha liksom ett pannband med sitt namn på runt huvudet, farmaceutprogrammets färg är rosa så vi stoltserade med rosa pannband. Vår fadder visade oss runt i stan och bland skolans byggnader.

De här mycket tjusiga pannbanden måste vara på konstant under dessa två nolleveckorna, annars får man ett straff. Det lindrigaste av dem är att man får ett grodyngel ritat i pannan med spritpenna. Och alla vet vi ju vad ett grodyngel ser ut som...

Efter rundvandringen var det dags för första föreläsningen. Föreläsaren hette Christer och han verkar trevlig. Rolig var han också! Han föreläste om farmacins historia och lite grann om receptariens yrkesroll, intressant faktiskt.

Dagen slutade kl 15.45. Satte mej direkt på bussen och när jag kom hem var jag precis slut!

Malin och jag lagade Chili con carne, mums! Och så har jag ringt på ett par lägenheter som var lediga från den förste november. Och de låg på högskoleområdet... I Karlskrona!! Det hade blivit fel i annonsen sa killen jag pratade med. Typiskt.



Vår kårs logga är en groda. Och på lördag hålls något som kallas för metamorfos, då blir grodynglen (nollorna) grodor (ettor). Men eftersom jag är hemma och visar Ellis då så kommer jag att vara grodyngel under alla mina tre år!

Och så ska man köpa kemirockar, spatlar, peleusbollar och diverse andra kemilabbsprylar. Jag kommer känna mej som en blandning av farbror Quentin i Fem-böckerna och Harry Potter!

Det är många utgifter nu, hoppas mitt CSN lägger på ett kol, helst fler!


Ska snart lägga mej, måste upp tidigare imorgon än idag. Hoppas bara på att få prata ett par ord med älsk först...

Ha en bra dag imorgon och sov gott inatt!
/Johanna.

Inga kommentarer: