torsdag 13 augusti 2009

Frukostprat en helt vanlig torsdagsmorgon

Idag vid frukostbordet så diskuterade mamma, Ellen och jag en massa gamla anekdoter. Min favorit är en som alltid tas upp när det är anekdotprat.

Incidenten inträffade när min mamma var runt sju år, alltså någon gång på 50-talet. De hade en hund, en liten pekingese, och den hade fått en av mammas gamla barnskor i skinn att leka med.

Så en dag hade de finbesök hemma hos min mormor och morfar. Det var ett par som båda var lite fina i kanten och ganska så humorbefriade.

De satt inne i finrummet och fikade och drack kaffe. Hunden lekte med skon på golvet bredvid bordet. Han höll den i ena skosnöret och svängde den runt runt och fick upp en väldig fart. Plötsligt släppte han taget om snörena och skon flög iväg och träffade den fina tanten på kinden med ett ljudligt smack och ramlade sen ner bland alla kaffekopparna med ett klirr...

Tanten blev högröd i ansiktet och snörpte ihop munnen, resten försökte hålla sig för skratt.



För övrigt kan jag erkänna att jag, ända tills för ett par år sen, trott att ordet anekdot hette "ankedot"...

Ha en bra dag!
/Johanna.

Inga kommentarer: