torsdag 13 augusti 2009

Mer än bara ett skåp

Den här torsdagen som nu börjar lida mot sitt slut har mestadels ägnats åt att att röja i hallgarderoben. Det är en sån där stor som man kan gå in i där det både finns hyllor och skåp. Och en väldans massa saker! Där finns fortfarande saker sen min mormor bodde här plus att vi liksom satt våra saker ovanför och utanför.

Vilket projekt det har varit, hela vår innerhall var full av saker! Men nu har vi fyllt säkert fem sopsäckar och plockat ihop massor som vi tänkte lämna till Röda Korset. De har ju en second hand-butik här nere på söder. Själv älskar jag second hand, jag har något konstigt tycke för lite tokiga grejer.

Men åter till våran röjning. Ni anar inte vilken uppsjöav hemmagjorda gamla dukar det fanns och en massa broderier. Tänk vilket arbete folk haft med det en gång i tiden och nu vill ingen ha det längre.

Fanns en massa tokiga kläder också. Til exempel en blus i knallblått med julröd krage och fickor. Och så hade den ett svart rutmönster på framsidan och så små guldknappar. Helt vansinnig såg den ut, vem har kommit på det plagget undrar jag?

Hittade en del av mina gamla kläder också. Ett par lapp-jeans som jag köpte i sjuan, vansinniga. Och min gamla älsklingströja som jag också hade nån gång då...

Det kom fram en himla massa minnen. Köksgardinerna från när jag var liten, julbonader och jullöpare från när jag var liten... Mormors gamla dräkter, morfars frackskjorta, den ska jag använda när vi tvättat den, ball ju. Det hade han nog gillat hoppas jag. Hittade lite av Tuffys grejer också, hennes gamla borstar, halsband och sele.

Dessutom var där väldigt mycket av mina hästgrejer. Ridkläder och stalljackor, schabrak och Ellis JollyBoll och HappySnacker som hade när han var opererad. Schabraken är till tävlning som jag köpt till Ellis, fick ju dock aldrig nån anvädning för dom. Tänkte fråga Tina och Ann ifall dom vill ha dom till Lady. Och bollen hamnar nog på Blocket... Känns konstigt att rensa ut hästgrejerna, känns som man rensar bort 15 år av sitt liv.

Men här kommer lite bilder på tokigheter!

De här jeansen... Mycket märklig passform. Gissar att jag köpte dem uinder min "alternativa" period...

De här byxbenen har jag länge tänkt sy en väska av. Undrar om jag nånsin kommer göra det?

Den här tröjan fick jag av mamma när jag gick i sjuan. Det var min älsklingströja alla kategorier. Jag till och med red i den, hade den på konfan och i skolan, ja jag tvättade den såklart...!!

T-shirt köpt på Stadium i Kalmar.
^^ - need I say more?


Ja, nu förklarar jag dagens arbete avklarat! Ska försöka sova nu men antagligen läsa ut Rapsbaggarna först. Börjar bli trött på att sova ensam också, saknar ju min bubbe... Det får vi råda bot på snart tycker jag! Man får passa på innan det är för sent... Men det vill jag inte yänka på nu.

Godnatt!
/Johanna.













Inga kommentarer: