tisdag 16 december 2008

Moulin Rouge


I lördags var jag en Moulin Rouge-flicka för en kväll...

Elin hade sin 20-årsfest då med Moulin Rouge-tema, det var hur roligt som helst!

Tyckte jag hade jättegott om tid på morgonen innan Erika och jag skulle ta tåget ner till Rydsgård. Jag skulle hinna så himla mycket, städa och uppdatera bloggen och en himla massa annat, packa till exempel. Men som vanligt är jag tidsoptimist och fick stressa mig igenom det lilla jag hann med.

Väl framme vid stationen så mötte jag Erika. Vi skulle ta tåget 13.23. Jag skulle bara inom en snabbis på Checkpoint C4 för att ladda på mitt Skånekort. Då är där stängt. STÄNGT! Och det går inte att fylla på i automaten heller om man hade kontanter, vilket jag givetvis hade. Så då kunde vi ju inte ta tåget!

Som tur var gick där en buss mot Ystad 14.10 som vi kunde ta istället, tack och lov hade Kundcenter på Resecentrum öppet.

Fick hoppa av i Tommelilla och vänta på Pågatåg mot Simrishamn i ca 30 minuter. Det var kallt ute så vi traskade in på Lidl med all vår packning mest för att värma oss. Vi lyckades fördriva hela 20 minuter där inne, förstår inte hur vi bar oss åt! Vi köpte iallafall med oss vars en banan och ett Kinder Bueno (så himla gott!!) med oss till tåget.

Kom fram till lilla Rydsgård utan vidare missöden och Elin hämtade oss vid stationen. När vi kom hem till henne höll hennes pappa på att greja med hästarna i stallet så vi passade på att ta oss en titt där. Var roligt att se deras hästar i verkligheten, äntligen! De hade verkligen sjukt fint stall också, det är precis nyrenoverat.

Fixade iordning oss i våra Moulin Rouge-utstyrslar, massor med smink på och så lockade vi håret, riktigt snygga blev vi! Caroline skulle egentligen också kommit tidigare men hon hade fått problem med sina lösögonfransar och missat tåget!

Resten av folket kom vid halv sju. Då blev det välkomstdrink och nachos med smält ost, mums! Och så fick alla ge sina presenter till Elin förstås!

Alla var så fina, det var så himla kul att se! Bilder finns på min bilddagbok! (20mars heter jag ifall länken inte funkar, det gjorde den inte sist...)

Sen satte vi oss till bords, det var dags för middagen. Till förrätt blev det räkcoctail med bröd och avocado, till huvudrätt kyckling med ädelostsås och rotfrukter och till efterrätt Daimglasstårta. Drack vin och cider till. Supergott, jag blev så mätt!

Blev lite fler drinkar sen, en massa prat och så kortspel, såklart!

Taxin som skulle ta oss till Ystad och Barabar kom 23.45. Tiden gick jättefort, kändes som vi precis satt oss till bords när det var dags att åka iväg. Hur som helst, taxichauffören var en riktig surkart, förstörde den goda stämningen lite vilket var synd. Sånt är så himla onödigt och tråkigt, har man ett sånt yrke kan man inte vara sur och säga vad som helst till folk! Så dyrt som det är att åka taxi förväntar man sig att bli vettigt bemött!

När vi kom till Barabar så ville folk plötsligt inte in där längre, dom tyckte att dom varit där så många gånger redan. Så vi hamnade på Litemer istället, där var det 30+... Men det var ganska livat ändå, folket var inte så gamla när allt kom till kritan. Men visst fanns det en och annan halvnördig kostymnisse som viftade rundor...

Tog taxi tillbaka till Elin igen runt tre, den var otroligt försenad så vi fick stå ute och frysa hur länge som helst! Denna chauffören var inte speciellt trevlig han heller, ska definitivt inte åka med Taxi Syd nåt mer, usch!

Så skönt det var när man äntligen kom hem till Elin igen, jag var så trött och frusen så det var en berfielse att ta på sig varma och goa myskläder! Tog ett tag att få av sig alla kjolar och korsetter och allt. Men sen somnade vi gott!

Tror vi alla (Elin, Erika, Ida, Caroline och jag som alla trängdes i Elins rum på natten) blev förvånade när vi inte vaknade förrän halv tolv dagen efter... Det var tokvarmt inne i rummet också, förstår inte hur vi kunnat sova så länge i den hettan. Åt mysfrukost och tog det sådär härligt lugnt innan man skulle ut och fara igen.

Erika och jag tog plats på Pågatåg mot Malmö där vi fick byta. Hade en ganska lång väntetid där så vi köpte varsen Coca Cola och satte och på stationen och åt godis. På tåget till Kristianstad så fanns det bara plats i den tysta avdelningen vilket var lite tråkigt. Men Erika somnade som en stock så jag lyssnade på musik och läste Tivoli. Det var lustigt för detta numrets "Personligt" var en intervju med Johanna Martinsson, min gamla ridskolechefs och hopptränares dotter. Hon jobbar numera som eventfixare på Kraftkällan. Somliga har mer flyt än andra... Men roligt för henne!

Skulle eventuellt träffat Helena sen på kvällen och haft glöggmys men jag var så slut så vi sköt på det till dagen därpå.

Summerat så här i efterhand tycker jag att jag haft en toppenhelg även fast det är jobbigt att flänga runt med en massa tåg hit och dit. Men är det inte varje helg så är det ju ingen fara!

/Jolie.

Inga kommentarer: