måndag 8 december 2008

M. extensor hallucis brevis


Hej!

Nu är jag tillbaka i Skåneland igen! Eller ja, jag kom igår kväll om man ska vara petig.

Har ni haft en bra helg? Min har varit suverän!

Som bekant åkte jag ju upp till Hanna i Linköping i fredags förmiddag. Tog tåget 11.23. Fick byta i Hässeholm till X2000 mot Stockholm. Var första gången med X2000, nu känner jag mig berest!

Hade lite av en otursmorgon. När jag tog på mig mina stövlar precis innan jag skulle gå till tåget så gick dragkedjan i den ena sönder. Så jag fick hålla tillgodo med mina kära gamla Keds med hål i. Väl på tåget äter jag min lunch och ska sedan öppna min Loka. Jag inser inte att denna blivit omskakad på vägen till tåget så jag sprutar ner hela mig, och halva övriga tåget med kändes det som, med päronvatten. Hann torka lagom till jag skulle av iallafall. Tur killen bredvid mig inte hunnit få fram sin dator än... Efter tio minuters resa så stannar tåget mitt i ingenstans och rör sig inte ut fläcken. Efter en stund så meddelar lokföraren att det är något problem med vagn nr 3, såklart den jag sitter i. Men efter en stunds undersökning så kunde vi åka vidare. Men detta gjorde att vi blev cirkus tio minuter sena, något som jag snabbt glömde bort. Var därför nära att hoppa av i Mjölby...

Men annars gick resan någorlunda smärtfritt. Om man bortser från att jag inte riktigt hajjat att man skulle köpa bussbiljett via sms och att min tunga resväska välte rakt över en killes vinflaskor på bussen.

Hittade till Clinicum på första försöket, något jag är vansinnigt stolt över! Där uppe möttes jag av Hanna i dörren. Gud vad roligt att se henne igen, det var verkligen jättelänge sen sist!

Hon och Maria, en av hennes klasskompisar (eller kursare som det heter numera) höll på med skelettet. Jag insåg att dom som är sjukgymnaster har bättre pejl på benen i handen än vad vi som är arbetsterapeuter har. Illa.

Gick sen över till benets muskulatur, gav oss inte förrän allt satt som en smäck. Åtminstone för tillfället. Vi begav oss från skolan strax efter fem. Eftersom jag hade packning men inte någon cykel fick vi gå från skolan och hem till Hanna vilket tog en dryg timme. Men inte mej emot, då hann vi snacka ordentligt. Väl hemma hos henne så gick vi och handlade på Hemköp och hämtade sen en cykel åt mig. Jag lovar, vi stal den inte! Jag fick låna den helt lovligt av Hannas, över helgen bortresta, pojkvän.

Det blev bakpotatis med hemmagjord röra till kvällsmat. Sen fick jag bekanta mig lite med Ola, en korridorskamrat till Hanna. Han hade bekymmer med en tråd i en tröja...

Något stressigt blev det sen. Vi skulle på korridorsfest klockan åtta ungefär men kom dit halv tio. Men bättre sent än aldrig! Där vart det livat och glatt! Alltid kul att träffa nytt folk. Hanna har ju ett par fina pågar i sin klass som var där. Och så fanns där ju en och annan M-are också... Vi drack lite vin och snackade skit med folk mest. M-arna sjöng också sin fina sång för mig, jag kände mig lite speciell då. Så småningom blev det dags att dra vidare till HG aka Herrgårn. Lyckades tigga åt mig skjuts dit men det var ganska onödigt för det var jättenära. Men det var ett trevligt ställe, det var full rulle!

Kom nog hem vid tresnåret. Hemma hos Hanna väntade då en icke uppumpad luftmadrass... Men sen sov vi gott!

Dagen därpå var det dags att bege sig till skolan igen. Ja, på en lördag! Snabbgenomgång av benmuskulaturen igen, sen var det armen som råpluggades. Maria tittade också förbi en sväng så vi satt och bakis-skvallrade om fredagkvällen bravader ett tag. Kom fram till att man är ganska så sleten och mörbultad efter en utekväll. Hur lyckas man? Kunde inte låta bli att skratta. Under tiden som vi var inne i vårt samtal satt Maria och pillade med en skelettarm, jag med en ryggrad och Hanna med ett muskelben. Vi var så uppslukade av allt skvaller att vi inte riktigt tänkte på vad vi gjorde. Men det såg väldans kul ut!

Lunchen blev en bisarr tillställning. Där kom vi med våra matlådor och skulle äta i godan ro. Men väl framme i matsalen så är där värsta middagen med smällande champangekorkar och tal och middag och massor med folk. Det visade sig att de hande fest för en som var nydisputerad. Vi kände oss lite malplacerade. Men bara lite...

Var på skolan till runt fem på lördagen med. Sen samma visa med handlande och matlagning. Tacos blev det denna gången. Hittade inte så bra i köket så råkade använda någons privata skålar. Men sånt händer! Gott var det iallafall!

Egentligen var det Luciakraball på kvällen men Hanna och jag stannade hemma hos henne och snackade massa och kollade på film. Att göra en pudel. Den var faktiskt bra. Krängde godis också!

På söndagen tog vi lite sovmorgon, var nog lite sletna båda två. Men vi lyckades masa oss upp inte allt för sent. Det blev en vända på stan för att "glutta och glana" i affärer. Hittade massa jag ville ha! Dom har ju underbara Monki där. Men som fattig student så begränsade jag mitt shoppande till lite nya teer och en present till mamsen. Blev även lunch på TacoBar.

Lagom till vi skulle cykla hem så började det såklart regna. Men vi höll modet upp genom att sjunga M-arnas sång hela vägen hem. Där blev det klädbyte, en bil lyckades skvätta ner oss ganska så rejält när vi cyklade. Blev även lite mera prat. Och på tal om prat... Fick tillfälle att prata med en viss saknad person en liten stund. Och det var inte på mitt initiativ, därför kändes det extra bra.

Hanna gjorde mej sällskap på bussen till tågstationen. Usch, det var jobbigt att säga hejdå. Jag vet att vi ses snart igen, det är ju snart jul. Men jag är van att träffa min Hanna när jag vill. 35 mil känns fortfarande ovant. Och det känns långt. Men jag måste erkänna att min vistelse i Linköping inte har fått mej mindre sugen på att själv flytta upp...

Helgen var jättefin på alla vis och jag kommer upp snart igen, det vill jag lova! Och då ska vi på Kravall, har redan paxat en ovve! Längtar! Men mycket ska hända innan dess...

Vill ni se bilder så glutta in på www.20mars.bilddagboken.se

Godnatt på er alla, dröm sött!

/Jolie.

Inga kommentarer: