tisdag 22 september 2009

A "short" summary

Ja, som jag sagt innan - när jag varit hemma på Skånevisit så har ja varit fruktansvärt dåligt på att uppdatera...

Men nu är jag tillbaka i de småländska skogarna så nu ska det bli ordning på torpet! En short summary hade kanske varit på sin plats?

Åkte ju hem i tisdags förra veckan av anledning att vi skulle ut på praktik onsdag till fredag och alla fick i apotek på sina hemorter. Jag var på Apoteket Bikupa, det ligger precis vid CSK's huvudentré. Ända till i våras låg det ju faktiskt inne på sjukhuset men nu har det flyttat ut till helt nya fina lokaler.

Det var jag och Elida,en tjej som går i min klass och som tydligen också kommer från Krischan) som var där. Personalen var jättetrevlig, och de hade satt upp en så söt lapp på anslagstavlan; de hade skrivit "Välkomna hit Elida och Johanna" med rosa text på en lapp.

Vi fick vara med teknikerna ute i egenvården och se hur de gav råd till kunderna. Vi fick också vara med receptarierna när de stod bakom disk och tog emot recept. Och en dag hjälpte vi till att packa upp varuleveranserna. Det var riktigt roligt, receptarieyrket tilltalar mej verkligen, känns helt annorlunda än arbetsterapeut, denna utbildningen känns verkligen värd att slita för, all kemi och annat sånt svårt känns värt mödan! Nu hoppas jag bara att jag kommer klara det...

Sista dagen fick vi vara med uppe på sjukhusets apotek. Vi var med i läkemedelsförråden uppe på avdelningar, nere bland alla läkemedel, i tillverkningen... En hel massa! I tillverkningen fick vi bland annat vara med och förbereda för tillverkningen av cytostatika. Inget roligt egentligen, cancer är en hemsk sjukdom! Men det var ändå intressant att se hur det gick till "bakom kulisserna" så att säga.

På fredagskvällen bar det sen av till Erika. Frida, hennes före detta granne, var också där. Vi åt en hel massa (muffins, sombreros, cheese balls, popcorn, choklad, vindruvir...) vi KRÄNGDE verkligen! Och så drack vi lite välbehövligt vin, snackade om en hel massa saker och så sände ju SVT Dirty Dancing till minne av Patrick Swayze så vi kollade på den också trots att vi alla tre sett den ett antal gånger förut, den är liksom en klassiker!

På lördagen var jag en sväng ute i stallet och pysslade om hästen min, jag vet ju inte hur mpnga gånger till jag får chansen att göra det... Var otroligt fint väder, synd man inte kunde rida ut en sväng... En sista ridtur kanske, vem vet? Känns faktiskt rätt jobbigt, jag har ju ridit sen jag var 7...

På kvällen kom pappi en sväng och hälsade på. Min faster Louise skulle kanske också kommit men hon hade andra planer. Hoppas, hoppas dom kommer upp och hälsar på mej här sen!!

Elida upplyste mej om att eftersom vi inte började förrän kl 13.15 så räckte det att vi tog 8.05-bussen på måndagsmorgonen. På så vis fick man ju en "extra" dag hemma. Så på söndagen hälsade vi på mormor. Hon var ganska pigg och verkade tycka det var roligt att jag fått lägenhet. Men plötsligt blev hon lite virrig och frågade om jag "brukade springa runt och leka här i Sarajevo som barn"... Tycker alltid det är som jobbigt när hon blir sån, saknar ju MIN mormor även om jag vet att det är hon...

Ullis och Ellen kom och hälsade på en stund på kvällen. Annars var det mest packning som gällde.

Blev till att stiga upp tidigt på måndagsmorgonen för att sätta sej på bussen. Var dock sjukt trevligt med sällskap på resan!

Väl framme i skolan fick man sitta och vänta nästan två timmar. Elida gick ju hem till sej för att lämna grejerna. Själv tyckte jag inte det var så lönt att åka till Lindsdal fram och åter så jag tänkte att jag kunde sitta och plugga på skolan istället. Men icke. Istället satt jag och snackade med en kursare (dock en av distansarna). Det blev lite komiskt för jag gnällde över att vi slutade 17.45 en dag. Och då sa han "ja, vadå, vi är här till 22". Ibland ska man vara glad för vad man har.

Föreläsning sen i två timmar om proteinsortering och vesikeltransport. Ny föreläsare, han var bra, han föreläste lite mer på "det gamla sättet".

När jag väl kom hem igen så somnade jag som en stock på soffan. Inget plugg här inte...

Idag började vi klockan tre. Kändes lite konstigt faktiskt. Men fick ganska mycket gjort av labbrapporten iallafall så det var ju alltid något.

Hade föreläsning om riskvärdering men en helt hypad kvinna, hon var helt wild! Därefter info om labbarna i kemi, det blir inte lätt det här...

Klockan var fem när vi slutade. Jag sa till Johanna "vad skönt med kort dag"... Hmm?

Men vi blev visst kvar på skolan ett tag till. Vi letade efter en sal och det tog ett tag att hitta den. Vi skulle nämligen köpa labbutrustning. Och där fick vi stå i jättelång kö! Och så blev vi fattiga...

* peleusboll
* skyddsglasögon
* tre gummiproppar
* en sked
* en spatel
* ett labbhäfte
* en rock
= 335 :-

Nu är jag bankrutt! Tack och lov att det är den 25e på fredag!!

Nu sitter man här och degar vid TV:n som vanligt... Är nån gangsterfilm på TV som Karl och jag halvkollar på, har en kopp gott te också så jag trivs!

Saknar min lilla vovve dock, ingen är mysigare än hon! Chili är nog den som är värst att vara utan för de mänskliga filurerna där nere i Skåne kan man ju prata i telefon med eller via datan. Men det går ju inte med henne...

Och älsk... Du höll inte vad du lovade...

Vad händer imorgon då?
Har info om litteratursökning på biblioteket imorgon mellan 9 och 12. Sen hem och så blir det plugg så det står härliga till! Det är väl ungefär det som händer... Har absolut no life just nu, det är plugg, plugg, plugg... Men om det är vad som krävs...

Nu ska jag kolla på Andra Avenyn (om mitt bredband vill samarbeta) sen är det nog dags att hålla kväll.

Vi hörs imorgon!
/Johanna.


Would it be beautiful?
Or just a beautiful disaster...

Inga kommentarer: