lördag 3 januari 2009

Köpa gran - ett projekt som heter duga!

Ja, dagarna mellan "jullovets" början och julafton hoppar jag över. Inget speciellt hände. Gjorde det sista av julstöket, det vill säga bakade de sista kakorna, köpte de sista julklapparna, pyntade det sista... Ja, ni förstår. Det blev även lite tentaplugg men tyvärr hann jag inte rida och pussa min lille häst god jul...

Eller jo, en dag var ganska kul. Eller ja, ni som inte var där förstår kanske inte det roliga. Men jag ska försöka återge det för er så gott det går så får vi se.

Jo, det var så att Ulrica, Leif, Ellen och jag for till Gärds Köpinge för att hugga julgran. Ulrica var ju givetvis helt säker på att hon hittade dit. Så kom vi till en rondell och hon sa att vi skulle rakt fram. Så Leif styrde kosan ditåt. Varpå att vi hamnade på Potatisvägen där jag vet att Hannas gamla skola ligger, hon visade mig det i somras vill jag minnas. Så det vart ju fel. Så vi vände tillbaka, tog av åt vänster i rondellen och hamnade i ingenstans. Så vi vände igen och körde till idrottsplatsen där Leif ringde sin bror, han visste tydligen vart det låg. Sen insåg vi ju att det bara fanns en väg kvar som vi inte prövat redan. Och då hamnade vi rätt!

Vi gick bland granarna i kylan men hittade ingen vanlig hederlig svensk gammal "bonnagran" utan bara massa ädelgranar vilket vi inte skulle ha. Så vi köpte oss varsin korv istället och klev in i grillkåtan och värmde oss en stund istället.


Sen körde vi vidare till ett annat ställe i Gärds Köpinge där det fanns "Svensson-granar" men dom var alldeles gula så dom ville vi inte heller ha.

Så denna gången styde vi kosan tillbaka in mot stan och ut på Näsby, till Kvantum och ÖB. Men deras granar var så låga att de bara hade sett fåniga ut hemma hos oss eftersom vi har så högt i tak. Så det var bara till att köra vidare till nästa ställe!

Nu hammade vi vid C4-skolan. Efter att ha kört runt i hela kommunen typ så hamnade vi ute på söder där vi också bor. Här hittade vi tre fina granar efter en del om och men. Vi hade kunnat gå dit och tillbaka och det hade tagit en halvtimma istället för två timmar! Men det var ju en trevlig utflykt iallafall. Och granarna blev finfina när de kommit in och fått på sig allt pynt!

Ja, så gick det till när vi köpte julgran i år! Betydligt bättre än förra året, då blev jag och mamma intervjuade i Radio Kristianstad P4 när vi bar hem granen. Hemskt!

/Jolie.

Inga kommentarer: