lördag 3 januari 2009

God jul (i efterskott)!!!




På julaftons morgon vaknade jag väldigt sömnig runt åtta. Lilla julafton är ju uppesittarkväll så la mig nog runt tresnåret.

Tomten hade varit hos mig under natten och lämnat paket i min fina julstrumpa. Paketen innehöll ett halsband, superfint, och en minibörs, perfekt till alla enkronor som behövs till chokladmjölksapparaten i skolan! Det fanns även frukt och choklad i den. Tomten är bra snäll han!

Steg upp för att äta frukost med mamma och Ellen innan det var dags att göra sig iordning. Klockan tio skulle vi vara hos mormor. Kanske låter tidigt men de skulle äta jullunch vid halvtolv-tolv så för att det skulle vara lönt så var vi tvugna att komma så tidigt.

Det blev julfika och mormor fick sina julklappar, bland annat ett jättefint halsband från Ellen. Mormor var så finklädd och såg pigg ut. Skönt att hon är så mycket bättre! Men det ar jobbigt att åka ifrån henne sen, hon ville så gärna att vi skulle stanna längre. Första julen hon inte är hemma och firar med oss andra, det känns jättesorligt och konstigt. Men vi får vara glada så länge hon är så här pass frisk.


När vi kom hem igen julpysslade Ellen och jag lite. Vi gjorde apelsiner med rött snöre och nejlikor i som vi hänge upp lite var stans i huset, det luktar underbart gott! Ingen riktig jul utan sådana!

Ulrica slutade jobba vid två och då kom Ulrica och hämtade hem Ellen. Dom skulle fira julafton i Åhus hos Bosse och Lisbeth.

Jag hoppade i duschen och bytte sedan om till min ena svarta klänning kvällen till ära! Hade ett nytt rött halsband till, passade jättebra ihop!


Klockan tre bänkade mamma och jag oss i soffan för att se på Kalle Anka. Har sett det över tjugo gånger nu men det är ingen riktig jul utan det! Undertiden vi tittade så kom gottorna från tomten väl till pass...

Halv fem kom min pappa och min faster Louise. Det blev lite glögg och småprat innan vi åt julmiddag. Bordet blev verkligen överfullt! Det är det bästa med julmaten, att man kan plocka till sig av sina favoritsorter, ingen äter liksom riktigt samma sak.


Blev ännu mera pratat sen, och även bildvisning, längesen jag träffade min faster!

Efter kvällsfikan så hade vi julklappsutdelning, mysigt värre. Och jag blev jätteglad, fick äntligen mitt efterlängtade SingStar med ABBA-skivan till!

Sen sjöng vi så det stod härliga till resten av kvällen innan pappa och faster drog sig hemåt.

Det var en lugn och stilla och mysig julafton, annat liv i luckan blev det på juldagen!

Ho ho!
/Jolie.

Inga kommentarer: