torsdag 16 juli 2009

Kristianstadsdagarna 2009 + lite annat

Ja, nu är det kanske dags för en uppdatering igen. Har hela tiden så mycket som händer runt omkring mig att jag antingen glömmer eller inte hinner skriva. Och när jag väl har tid, ja då är jag så trött så jag somnar vid tangentbordet!

Men har ju nyligen varit K-dagarna här, var väldans kul! Hade dock gärna varit inne mer än vad jag var men har man skral kassa så har man...

Första fredagen var Hanna och jag inne en sväng, mest för att titta på folk. Mestadels satt vi på Darins uteservering och käkade glass. Såklart tog vi några vändor på torgen också, träffade några man kände, bland annat en ganska så onykter Sebbe...

Kunde inte vara ute så länge, både Hanna och jag var tvugna att vara pigga inför storkalaset på lördagen.

Det hör ju inte riktigt till Kristianstadsdagarna men det sammanföll ju med dem så vi kör en rapport om det också!

Hanna och jag var bjudna till 120-årskalas, 50+50+20-årskalas rättare sagt. Det var Elnas päron som fyllde 50 år var och hennes bror Oskar som fyllde 20. Kalaset var i Ekestad Folkets Park och vi var ungeför 100 gäster. Vi åt jättegod mat och fick alldeles för mycket gratis dricka och det var ett liveband där och vi dansade hela natten lång! Den roligaste kvällen på hur länge som helst!

Sen på söndagen var det dags för K-dagarna igen, denna afton med Emil & Co. Som vanligt var det en kul men galen kväll, det brukar vara så när Kiwan har med saken att göra... Käkade älg för första gången i mitt liv, tog så många shottar att jag tappade räkningen på dem och såg den ballaste lägenheten ever. Tror han hette Johannes som bodde i den... Flyttar han ut vill jag ha första tjing! Fick också veta att en mycket trevlig Liselott jobbar på 118118... En givande kväll med andra ord!

På måndagen var det dags för Rix FM Festival med bland andra Janet, Kim, Ola, E.M.D., Velvet, Star Pilots och Style. Inte min favvomusik men Kim har ett par bra låtar och Erika och Danny i E.M.D. är ju fina att se på... Var där med Elna, Hanna, Kajsa och Jenny. Efter Rix FM tog vi oss några vändor på stan, träffade bland annat på Malin och Helena som satt på Rosegardens trappa och väntade på Emil. Och de fick nog vänta ett tag...

Onsdagen var näst dag ute på stan. Den började bra. Elna och Anja hade varit på Tomas Ledin och efter det så mötte jag upp dem i öltältet tillsammans med några andra töser, bland annat Elnas barndomsvän Maria som visade sig vara samma Maria som gått i Hannas kusin Maddes klass, världen är liten! Förflyttades oss efter ett tag till Lilla Torg, det var nåt band som spelade där. Sen åkte de andra hem, var bara jag och Elna kvar. Vi satte oss vid Bajset och tjuvlyssnade på Bankens liveband och småpratade lite. Följde sen Elna till bussen och när jag sen skulle gå hem så rasade marken under mina fötter. Där gick Han. Med Henne. Jag visste att det var så. Innerst inne. Men det blev liksom inte verklighet förrän då...

Fredagen blev min sista dag på Kristianstadsdagarna. Fast det visste jag ju inte då... Elna skulle haft trädgårdsfest precis som förra året men på grund av dåligt väder så fick vi vara inne. Hanna missade festen förra året och det gjorde hon i år igen. Förra året var hon på konfirmation så i år la vi det en helg som det inte skulle vara det. Då fick hon feber istället... Men det var jag, Maria, Elna och Josefin härifrån och sen några från Lund som Elna pluggar med i Visby. Sjukt roligt att dom kom upp hit! Vi krängde en massa onyttigheter, drack ännu mer och så klart så lirade vi Guitar Hero, fatta vad jag ägde! Ja, på mitt eget lilla vis då alltså... Tog bussen in till stan vid elva. Var runt lite överallt, Lilla Torg, Stora Torg... Jag skulle träffat Hanna och Jenny inne i stan men det glömdes bort, saker var lite röriga. Men var en riktigt kul kväll! Hittade Emil, Anton, Petra och Petras mamma, hon var glad i hatten! Klappade på två finfina polishästar och pratade med Helena som haft överraskningsfest för Joan. Måste träffa henne snart också!

Lördagen var det ju Tivolirock, det som jag sett framemot allra mest under K-dagarna. Men som sagt, kassan är skral... Så vi bestämde att förfesta hos Elna igen och sen dra in till stan "vanligt". Men det blev inte riktigt som tänkt. Det fanns ingen buss ut till Elna som jag kunde ta och sen missade dom bussen in till stan. Hade precis gjort vid mej klart och allt när jag fick reda på det. Tänkte att alla andra ändå var på Tivolirocken så det var ingen idé att ringa nån annan. Så jag tog på pyjamas och la mig i sängen och kollade på Greveholm. Då får jag ett mess av Emil att dom är inne i stan, hade helt glömt att han inte heller skulle på Tivolirocken. Då kunde jag ju hängt på dom istället för att slösa bort sista K-dagsdagen. Men jag var så trött så jag somnade ifrån allt.


Under denna veckan har mina syskonbarn från Kalmar varit nere i Skåne och hälsat på så har varit en del med dom också. Har bland annat varit i Ekestad och badat och i Åhus och ätit glass.
Tyvärr har min mormor hamnat på sjukhus den veckan också så det var lite kaos. Men idag blir hon utskriven, hon kommer nog aldrig bli helt fri från sina men dock...

Ikväll är det födelsedagskalas ute i Ekestad, Ulrica fyller år. Och imorgon åker vi ner till världens största hästfest! Hanna, Marie, Elin och jag och så Svenja och Tina från Tyskland. Falsterbo Horse Show - here we come!

/Johanna.

1 kommentar:

malin sa...

Hahaha... Ahh vi fick vänta sjukt länge, hann gå till subway o handla mat innan han ens var nere på stan. Hahaha... Attans, du skulle vart hos Emil på lördagen. Vi hade sjukligt roligt.